Ett bra liv hela livet med LCHF

Kolhydratmetoden som förvandlades till en livsstil – LCHF

De allra flesta som börjar med LCHF, vilket är en diet som går ut på att man äter minimalt med kolhydrater samt samtidigt skruvar upp intaget av fett ganska mycket, gör det för att gå ned i vikt. När man äter en föda baserad på fettvävnad samt protein så måste kroppen på egen hand skapa bränsle till hjärnan och resten av kroppen. Utan kolhydrater får man ingen glukos som eljest är vårt primära bränsle. Ketos heter det tillstånd -även kallat fettförbränningsläge – man hamnar i när kroppens primära bränsle är ketoner samt i ketos bränner man fettvävnad i ganska hög fart. Ju mer fettvävnad man får i sig, desto högre bli förbränningen.

När man kommit in i LCHF-tänket samt gjort den kolhydratfattiga maten till en bruk så ser man fler fördelar.

• Humöret blir jämnt och orken mycket större, tack vare frånvaron av blodsockerdippar.
• Är man fet brukar man gå ner i vikt samt är man underviktig så brukar man lägga på sig en aning.
• Man blir av med sötsug!
• Har man bekymmer med magen brukar dessa avta eller upphöra totalt.
• De som lider av sockersjuka brukar kunna avvika ner alternativt helt avbryta med sina insulinsprutor (man skall dock alltid föra diskussion med sin doktor om man är diabetiker).
• Maten man äter är rejäl samt fullspäckad med nyttigheter, har man antagligen lärt sig göra LCHF-bröd, -pannkakor, -pizza, -sötsaker osv, så behöver man inte fattas någonting alls. Ofta rena lyxmaten – bara det godaste.

Gå ut och äta LCHF

När man skall gå ut samt äta alternativt blir bortbjuden på mat så kan det vara besvärligt att veta hurdan man ska tänka. En erfaren LCHF:are känner till dock vad som brukar vara säkert samt inte. En bit kött med grönsallad samt gräddig sås brukar vara ett säkert kort. På pizzerian kan man boka kebabtallrik utan pommes och i korvkiosken skippar man bröd och mos samt lägger till skagenröra om de har. Ibland antagligen man får i sig någon kolhydrat för mycket med har man LCHF som livsstil så skall man egentligen inte vara superstrikt.

Piffa till LCHF maten

När det gäller dryck kan man alerta upp sitt vatten med en aning kolsyra samt någon av Aromhusets kolhydratsfria bordsvattenaromer samt den feta frukostyoghurten kan smaksättas med en aning vispgräddearom och någon droppe Sucralose alternativt Stevia (som dock har en bismak medan Sukralose smakar precis som socker). Dessa små inslag gör dieten mycket roligare samt lyxigare. Läs mer här

LCHF de första dagarna

I begynnelsen kan det kännas både svårt samt fysiskt jobbigt att gå över från kolhydratbaserad kost till kolhydratreducerad alternativt -minimerad föda. Man drabbas av saker som huvudvärk, matthet, nedstämdhet, sötbegär och muskelsvaghet. Detta kan sköta sig i allt från tre dagar till en månad och är väldigt ansträngande. När man väl slipper dessa omställningsbesvär så blir det emellertid tvärtom, man får enormt mycket handlingskraft, bra humör, en lätt känsla, energi ett klart håg. Det är ketosen som skänker dessa härliga effekter och man kan enkelt mäta om man är i ketosis med ketostix – finns fraktfritt på allt-fraktfritt.