Atkinsmetoden lämpar sig väl för massor människor

Atkinsdieten är beryktad för att den är passande för olika människor. Vi har alla olika förutsättningar och lever under särskilda villkor och omständigheter. Ibland kan det medföra begränsningar i levnadssätt, och att till exempel inleda Atkinsdieten är således inte självklart för alla med tanke på de risker dieten kan betyda för en del.

Den som lätt blir bitter och orkeslös av blodsockersvängningar bör undvika Atkinsdieten. Samma sak beträffar den som har en ökad risk för hjärtsjukdom samt har sämre kolesterolvärden. Det beror på att man enligt dieten äter stora mängder fett. Dock har inte det samband i förhållande till den ökade risken kunnat bevisas i tillräckligt hög grad och samtidigt hävdar en del forskare motsatsen, d.v.s. att det inte alls föreligger någon risk.

Den senaste tiden har det t.o.m. visats att det kommit åtskilliga positiva rapporter. Men experter rekommenderar ändå att man ska förhålla sig avvaktande till Atkinsdieten ifall man har hjärtsjukdom eller mindre bra kolesterolvärden till dess forskningen pekar åt samma håll och sålunda blivit mer etablerad.

Det finns massor fördelar med en lågkolhydratkost. Den fjärde fasen inom dieten innebär exempelvis ett levnadssätt med balans mellan näringsintag och fysisk aktivitet. Emellanåt kan det vara besvärligt att bli motiverad, och inte sällan bryter människor dieter allt för tidigt.

Atkinsdieten är lämplig för den som inte ser det som en förlust att inte få frossa i pasta och bröd och som tycker om tydliga regler. När man väl har vant sig med dieten så brukar suget efter exempelvis pasta vara försvunnet. Den som hellre drar ned på kolhydrater kan istället njuta mer av en fet sås eller varför inte lite vispgrädde.

Atkinsmetoden är även passande för vegetarianer samt veganer. Därtill erbjuder Atkinsmetoden ett utbud av föda som passar att äta när man är ute och reser och kommer i kontakt med diverse snabbmatställen och annorlunda typer av restauranger. På så vis kan Atkinsdieten ses som väldigt anpasslig.

Det är just flexibiliteten i dieten som gör den passande för många människor. Klicka Här Den som äter i enlighet med Atkinsdieten kan även vara flexibel mellan faserna och växla dem sinsemellan. Exempelvis kan en del människor behöva mer tid än andra i induktionsfasen för att nå ketos. Och människor i den sista fasen, den så kallade underhållsfasen, kanske måste återfalla till induktionsfasen för att uppge ännu ett exempel.