Effektivisera LCHF-dieten med hjälp av Saigonkanel

Ett nytt hett diskussionsämne i lågkolhydratsvärlden är Saigonkanel, som visar uppenbara tendenser på att ha ketosoptimerande egenskaper.

Vad är LCHF?

LCHF betecknar Low Carb High Fat och är en diet som de senaste åren haft oerhört genomslag i Sverige framför allt, men även i övriga delar av världen. Denna diet inleds oftast av människor som vill gå ner i vikt, men är gynnsam även för människor som vill gå upp i vikt, som har besvär med blodsockerbalansen eller med sockerberoende.

Egentligen mår samtliga gott av att dra ner på kolhydratintaget, det har nyligen fastställts i en djupgående och oberoende analys. Man antar då att antalet LCHF:are kommer att bli ännu fler och i dagligvaruhandeln ser man mer och mer LCHF-relaterade matvaror.

Det finns oerhört många olika tappningar av LCHF, en del kör LCHF OCH endast naturliga råvaror, medan andra gärna gör bakverk sötade med sucralose och dricker Coca-Cola Light till maten. En annan sak som varierar någorlunda mycket mellan skilda LCHF:are är hur noggranna de är med sin kolhydratrestriktion. Ska man inta 0 gram, 5 gram, 10 gram eller 20 gram kolhydrater dagligen? Eller måhända ännu mer? Inga kolhydrater alls är ett väldigt svårt mål att nå, då får man leva på rent fett och protein – dvs. inga vegetabilier. En femprocentsgräns är generell bland de som önskar gå ner i vikt raskt och effektivt, men även här ges mycket lite utrymme för minsta utsvävning. Det finns LCHF:are som intar upp mot 50 gram kolhydrater dagliga, så kallade liberala LCHF:are.

Vad som förenar samtliga dessa är en uppfattning om att kroppen mår bättre på mindre kolhydrater samt att ketos är ett tillstånd man gärna låter kroppen uppgå i.

Vad är ketos?

Ketos är det tillstånd man hamnar i när glukosen tar slut i blodet. För att underhålla den med energi måste kroppen skapa ketoner och dessa föredrar att fånga energi från lagrat fett framför andra alternativ. När kroppen är i ketos, dvs. när den intar rejält med fett och protein och otroligt få kolhydrater, så bränner den kroppsfettet i mycket högre utsträckning än annars.

Det finns de som inte riktigt uppnår ketos, hur mycket de än anstränger sig för att exkludera kolhydraterna och en avancerad gissning är att deras insulinkänslighet är låg. Vad som har dykt upp nu är att denna kategori människor verkar slungas in i ketos om de tillsätter kanel till sin dagliga kost. Saigonkanel har därtill visat sig ge absolut störst effekt.

Saigonkanel och «vanlig kanel» – skillnaderna

Saigonkanel är en kanelsort som växer i centrala Vietnams bergsområden. Det som vi kallar «vanlig kanel» är Kassiakanel som i sin tur skiljer sig från «äkta kanel», Ceylonkanel. Ceylonkanel är den svagaste av kanelsorterna och Kassiakanel är den som vi vanligtvis finner ute i handeln. Den är ganska stark, men inte tillnärmelsevis så stark som Saigonkanel. En aning Saigonkanel i kaffet på morgonen och fettförbränningen påbörjas redigt.

Vad har Saigonkanelen för positiva effekter vid en LCHF-diet

Kanel har länge varit känt som en blodsockersänkande krydda och även här är just Saigonkanel överlägsen. Genom att kanelen reducerar utsöndringen av insulin, som är verksam för att lagra energi i kroppens fettvävnad, så når kroppen snabbare ett ketogent läge. Så lite som ett halvt gram har visat sig ge verkan, men man kan äta 4 gram Saigonkanel per dag utan att riskera att drabbas av några riskfyllda bieffekter.