Det kan behövas kosttillskott för att bygga snabba muskler

Det finns en massa spännande kosttillskott för den som vill bygga muskler kvickt. Men man kan ju fråga hur effektiva dessa tillskott egentligen är. Enbart därför att en muskulös kille förklarar i en video på Youtube att ett visst preparat gör susen så kan man ju ej lita det.

Men med kreatin så kan man minsann det för det här är ett ämne som har testats vid åtskilliga tillfällen och som otvivelaktigt är ett preparat som gör skillnad.

kreatin

Kreatin är ett prestationshöjande medel för dig som tränar intensivt

Något som är gott för den som vill bruka sig av kreatin som prestationshöjande medel är att det nuförtiden finns så mycket forskning som stödjer detta. Kreatinet är dock ingen nyhet och det har länge varit känt att det finns en fördel för atleter med att förtära stora mängder kött inför utmaningar. Kött samt fisk är naturliga källor men kreatinet som du handlar på burk är framtaget på syntetisk väg.

Under den period som du tar kreatinpreparat så kommer din muskelmassa att eskalera snabbare vilket beror en hel del på att du får ut så mycket mer av träning. Musklerna suger upp kreatinet på ett briljant sätt och du ser hastigt skillnad.

Eftersom att du orkar mer så kan du under styrketräning – och i samtliga sporter med upprepad högintensiv ansträngning – utföra flera repetitioner och därmed snabbare bygga muskler. Kreatin är ofarligt och kanske det enda icke-dopingpreparat som faktiskt funkar.

Det är angeläget att kombinera kreatinet med andra tillskott

Något som kan vara bra att tänka på är att man kan behöva en kombination av skilda ämnen som till exempel aminosyror för att få en riktigt god effekt av kreatin monohydrat. Precis vad du ska mixa och använda dig av beror en hel del på den typ av träning du utför och om du exempelvis står inför en specifik prestation som ett maratonlopp alternativt någon form av tävling.

Även ifall det är lätt att själv beställa kosttillskott som är till för bättre träningsresultat så skadar det aldrig att betrakta vad proffsen anser och rekommenderar. Har man en personlig tränare så ska man ta upp den här biten därför att få tips som är personliga och väl anpassade till den egna träningen.

Kreatin monohydrat

Det skall vara kreatin monohydrat och det skall vara livsmedelskvalitet. En förnuftig återförslutbar förpackning. Det är allt – köp det billigaste. Dyrare är icke bättre. Allt-fraktfritt.se brukar vara billigast och har en förträfflig förpackning som är alldeles tät när den är stängd.

5 gram per dag – mer är icke bättre. Därutöver är det billigt, ofarligt samt inget dopingpreparat. Kreatin är antagligen det enda prestationshöjande som verkligen funkar av tillåtna (läs ofarliga) preparat.

Kan man ej bara äta kött och fisk därför att bygga muskler?

Det är klart att man kan bygga muskler snabbare genom att äta fisk samt kött men då ska man fundera på att det kan komma att behövas en hel del kött för att få den mängd som man verkligen behöver.

Det är inte så smidigt att gå runt med färdiga biffar i träningsväskan. Då är det bra mycket enklare att helt enkelt ha pulver som man kan röra om i en flaska och dricka före samt efter träning.

Det här är också en orsak till att så många som tränar seriöst väljer att nyttja kosttillskott såsom kreatin, MSM, omega 3 och protein för att snabbare komma i korrekt form. Det här är något som passar både män och kvinnor och som då man använder sig av tillskotten på rätt sätt är nyttigt för kroppen.

Är man över 40 går kroppens egen produktion av ledsmörjvätska ner och man sliter hårt på lederna. Tränar man bör man komplettera med 1,5 gram glukosamin dag så har man normal smörjning. Lederna slits också med åldern ungefär 1/10 mm per år. Tar man MSM-pulver saktar man ner denna nedslitning och för en mängd bonusfördelar samtidigt.

Glukosamin och MSM är inte kreatin och inte prestationshöjande men en stor hjälp till alla som tränar och är över 40 år – och det är flera.